کیا سراتو( یا در بازار آمریکا فورته) تولیدش را از سال ۲۰۰۳ شروع کرد. این نسل از سراتو در حدود سال ۲۰۰۷ وارد ایران هم شد اما به دلیل حضور رقیب جدی و قدرتمندی مثل مزدا ۳ مورد توجه قرار نگرفت. اما اصل داستان سال ۲۰۰۹ و نسل دوم سراتو بود که شدیدا مورد توجه قرار گرفت. سراتو نسل دوم توسط اطلس خودرو وارد بازار شد و در دو نسخه سدان و کوپه و دو موتور ۱.۶ و ۲ لیتری قابل خرید بود. بعد چند سال سایپا تصمیم گرفت با کمی تغییرات این اتاق را در ایران بسازد تا در حال حاضر در کنار سراتو های نسل سوم تنها سراتو های بازار باشند.
طراحی ظاهری این خودرو بیش از ۱۱ سال پیش انجام شده است شاید نتوان آن را خیلی به روز دانست( شایدم اصلا!) اما برگ برنده طراحی سراتو به روز بودن آن نیست!
مناسب ترین کلمه برای توصیف طراحی سراتو را می توان همه پسند دانست! طراحی سراتو جوری انجام شده است که همه فارغ از جنسیت و سن و قشر بتوانند آن را دوست داشته باشند. طراحی که ساده است اما با خطوط کوتاه و ریزه کاری های ظریف باعث جذابیت بدنه شده است. در نمای جلوی الگوی مشابه بیشتر محصولات کیا را در اوایل دهه ۲۰۱۰ در این خودرو هم می بینیم. طراحی که در اسپورتیج و اپتیما هم با کمی تاخیر دیده شد و البته باعث شد هردو مدل از رقیب هیوندایی خود زیباتر باشند. در نمای جانبی سراتو در ساده ترین حالت به سر می برد و صرفا بزرگ بودن درب هاست که به چشم می خورد! نمای عقبی سراتو هم شاید ساده تر از نمای جلویی باشد اما واقعا زیباست و نمی توان از آن ایراد خاص گرفت. به طور کلی طرح بدنه سراتو از مزدا ۳ پخته تر است و شاید دیرتر برایمان کسل کننده و تکراری شود.
داخل کابین سراتو سایپایی شاید تفاوت زیادی با مدل های وارداتی نباشد و رنگ بوی کره ای بودن هنوز هم در آن دیده شود. نکته قابل ذکر این است که مدل مورد تست آپشنال نبوده و مانیتور مولتی مدیا با سلیقه مالک نصب شده است.
اولین سوالی که درمورد سراتو سایپایی می شود این است که آیا داخلش مثل پراید است؟! قطعا خیر!
شاید سراتو سایپایی از لحاظ کیفیتی با مدل های وارداتی قابل مقایسه نباشد اما پراید هم نیست! کیفیت متریال به طور کلی یک پله پایین تر از مزدا ۳ قرار می گیرد و چندان آزار دهنده نیست. از لحاظ فضای داخلی هم در ردیف جلو و هم در ردیف عقب سراتو بهتر از مزدا ۳ عمل می کند و این یکی از مهمترین نقاط قوت این خودرو محسوب می شود.
صندلی های خودرو پارچه ای هستند و از لحاظ نرمی هم در سطح قابل قبولی قرار می گیرند. در داخل کیا سراتو غیر آپشنال همان طور که از نامش بر می آید آپشن خاصی دیده نمی شود و به آپشن های پایه ای مثل شیشه بالابر برقی برای ۴ شیشه و تهویه اتوماتیک و از این قبیل آپشن ها محدود می شوند که در سال ۲۰۲۱ صحبت در موردشان چندان جالب نیست!
شاید جالب ترین و بهترین قسمت سراتو های سایپایی همین قسمت باشد! جایی که هیچ تفاوتی بین سراتو های سایپایی و وارداتی نیست وشاید نمونه ایرانی به دلیل برنامه ریزی جدید ecu بهتر هم باشد!
سراتو مجهز به یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ شده است که می تواند ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. این نیرو و گشتاور توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می رسند. این اعداد روی کاغد بهتر از بیشتر رقبای این خودرو هستند. اما در عمل چگونه است؟
سراتو از لحاظ شتاب اولیه و ثانویه از مزدا ۳ بهتر عمل می کند، پس گول ظاهر اسپرت تر مزدا را نخورید! البته واقعیت این است که با وجود شتاب کمتر، اگر پای لذت رانندگی وسط باشد به دلیل عملکرد بی نظیر موتور و گیربکس مزدا و هندلینگ عالی اش قطعا برنده میدان است! اما در مسیر مستقیم این سراتو است ک پیشی می گیرد!
نکته خوب دیگر در سراتو بحث قطعات است. هم از لحاظ قیمت و هم دسترسی به قطعات سراتو هیچ مشکلی ندارد و قطعاتش همه جای ایران با قیمت مناسب تر از رقبا قابل خرید هستند. به گفته مالکان سراتو این خودرو استهلاک پایینی دارد و در چند سال استفاده بجز موارد مصرفی خرجی برای مالک نداشته و پایش خیلی به تعمیرگاه نرسیده است!
پشت فرمان سراتو حس نسبتا خوبی داریم! نسبتا به این دلیل که فضا کافیست، صندلی ها هم نسبتا نرم و راحتند اما ضعف کیفیت متریال برای کسی که خودروهای لوکس تر و با کیفیت تر را تجربه کرده باشد کاملا مشهود است! پس موقتا جایی را لمس نمی کنیم و شروع به حرکت می کنیم!
شتاب و کشش موتور ۲ لیتری سراتو بسیار خوب است و در کنار عملکرد خوب گیربکس ۶ سرعته جایی خودرو کم نمی آورد. صدای موتور در دور های بالا کمی زیاد است که به دلیل عایق بندی ضعیف است که قابل حل است و آزاردهنده نیست. فرمان برقی نیست اما عملکرد خوبی دارد و در کنار میدان دید وسیع و ابعاد مناسب تجربه رانندگی داخل شهری خوبی با این خودرو داشتیم. اما یکی از ضعف های این خودرو مربوط به کم شدن آپشن های آن نسبت به مدل وارداتی می شود . . .
سیستم ترمز این خودرو در قسمت چرخ های عقب مجهز به سیستم دیسکی نیست و کاسه ای است! شاید این مورد برای خودرویی در سال ۲۰۲۱ فاجعه باشد اما خب دیگر همین است دیگر!از طرفی نبود سیستم کنترل پایداری باعث می شود خودرو در مانور های ناگهانی اصلا امن نباشد و شدیدا تعادلش را از دست بدهد! البته درمورد ترمز باید گفت به نسبت فقط دیسکی بودن چرخ های جلو عملکرد خوب است اما در مقابل رقیبی مثل مزدا ۳ نیو که برای این کار ها ساخته شده است سراتو چندان حرفی برای گفتن ندارد!
در بحث ایمنی بجز عوامل بروز تصادف که در بخش قبلی گفتیم، سراتو عملکرد خوبی دارد. هرچند که ایربگ های نسخه سایپایی ۴ عدد شان گم شده است، اما سراتو سایپایی ۴ ستاره ایمنی را می گیرد و از این آزمون سربلند بیرون می آید! هرچند که این سربلندی مثل پاس کردن درس با نمره ۱۱ می ماند، همینقدر نزدیک به ردی!
در بحث بازار دست دوم سراتو و مزدا هردو بسیار خوب هستند و مجال نفس کشیدن به رقیبی مثل میتسوبیشی لنسر نمی دهند. در خدمات پس از فروش هم بهمن موتور برای مزدا و هم سایپا برای سراتو خدمات خوبی ارائه می دهد. اما جایی که این دو خودرو از هم جدا می شوند، جای دیگریست!
اگر طی یک حادثه ناحواسته چراغ یک مزدا شکسته شود، قیمت آن چندین برابر یک سراتو است!( عملا با پول یک جفت چراغ مزدا ۳ نیو می توان خودروی دیگری برای تردد در شهر تهیه کرد) و این مورد در بسیاری از قطعات دیگر این خودرو هم دیده می شود و می توان گفت خریدار مزدا سه باید یک حساب بانکی پر برای هزینه های احتمالی خودروی خودش داشته باشد! هرچند که عمر قطعات مزدا ۳ نیو از سراتو کمی بیشتر است و رگ و ریشه ژاپنی کمی در آن دیده می شود!
در مورد همه چیز مزدا ۳ نیو و کیاسراتو سایپایی صحبت کردیم. انتخاب بین این دو خودرو کاملا به اولویت های شما بستگی دارد.
سراتو خودرویی است که به واسطه اتاق جادار تری که دارد بیشتر مناسب خانواده است. سواری خوبی دارد و هزینه نگه داری پایینی هم دارد، اما باید با آپشن های کمتر( حتی در مدل آپشنال) کنار بیایید!
مزدا ۳ اما خودروی پرشور و هیجانی است! اگر لذت رانندگی و اپشن های بیشتری می خواهید، هر از چند گاهی هم اهل لایی کشیدن هستید و هزینه تعویض چراغ گران قیمت مزدا را هم جان می خرید در انتخاب مزدا شک نکنید!