چند سالی است شرکت های تولید کننده محصولات محافظی خودرو به زمینه محصولات محافظت کننده از رنگ بدنه خودور ورود پیدا کرده اند و محصولات بسیار جذاب و جالبی را در زمینه مراقبت از رنگ بدنه خودرو تولید کرده اند. یکی از این محصولات کاور و بادیفنس بدنه خودرو است.
اگر بیاییم به کشور ایران و بازار خودروی و علاقه مردم نسبت به خودرو را مورد بررسی قرار دهیم، حتماً متوجه می شویم که قیمت های خودرو در ایران بسیار بالا است و صاحبان خودرو در ایران به ماشین خود بسیار اهمیت می دهند. حال همین موضوع سبب شده مردم ایران از محصولی به نام کاور بدنه استقبال خوبی نشان دهند و خودروی خود را زیر تیغ و پلاستیک های کلینیک های خودرو ببرند.
کاور بدنه یا PPF؛ یک لایه ی پلاستیکی بسیار سخت است که از چند نوع مواد شیمیایی مثل پلیر اتان در چند لایه روی هم تشکیل شده است.
خوشبختانه این محصول محافظتی رنگ بدنه دارای تنوع زیادی است و به شما این اجازه را می دهد که بر طبق سلیقه ی خود از رنگ بدنه خودروی خود محافظت کنید.
اگر بخواهیم به تعدادی از این کاورها اشاره ای کنیم، بادیفنس X، بادیفنس مات، بادیفنس روشن، کاور کروم ساتن، کاور ناردوگری مات،کاور سوپر دایمند، کاور آئورا، کاور سالید، کاور مات متالیک، کاور سوپر کروم، کاور کروم، کاور طرح چرم، کاور طرح ماربل، کاور سایکودلیک (هفت رنگ) و … می توانند موارد خوبی باشند.
نصب کاور بدنه با سرامیک کردن خودرو ، که قرار گیری یک لایه از محلول سرامیک بر روی کل بدنه است ، فرق دارد. برای نصب کاور بدنه ابتدا لازم است تا بدنه خودرو کاملا تمیز و بدون عیب شود ، برای این کار ابتدا کل بدنه را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت نیاز داشتن به صافکاری ، لیسه گیری، قلم گیری و … ، اول از همه آن ها را انجام می دهند تا یک بدنه تقریباً بدون عیب را کاور کنند. زیرا در صورت کاور کردن رنگی یا شفاف بدنه ، ضعف ها بیشتر به چشم می آیند و در نهایت نتیجه کار دلچسب نمی شود. پس از رفع ضعف های بدنه دو بار آن را پولیش می کنند تا رنگ بدنه شفاف شده و آماده کاور شود. سپس محلول خاصی بر روی قسمت مورد نظر از خودرو اسپری می شود و در مرحله بعد کاور را به میزان لازم برش می زنند و بخش مورد نظر از خودرو را با آن کاور می کنند.
نگهداری از کاور بدنه در مقایسه با سرامیک بسیار آسان تر است و برای محافظت از آن هم نباید از کارواش های اتوماتیک استفاده کنیم و هم فاصله لنس کارواش با بدنه باید بین ۱ تا ۱/۵ متر بیشتر از حالت عادی باشد.
میزان مقاومت بادی فنس در برابر با سرامیک بیشتر است ، زیرا هم ضخامت لایه کاور قرار گرفته شده بر روی بدنه بیشتر است و هم جنس آن مقاوم تر است. لایه کاور قرار گرفته شده بر روی بدنه با پخش کردن نیرویی که سنگ ریزه ها در اثر پرت شدن به آن وارد می کنند ، از آسیبی که به بدنه در اثر برخورد اشیای کوچک وارد می شود ، جلوگیری می کند. در صورت نبودن کاور بدنه ، نیروی وارد شده توسط اشیای ریز ، مستقیماً به نقطه ای از بدنه که به آن اثابت می کنند وارد می شود. این قضیه باعث می شود تا نیروی اشیای ریز پرتاب شده به سطح کمتری وارد شود و در نتیجه فشار بیشتری نیز بوجود بیاید. با نصب این پوشش سطح اعمال نیرو توسط اشیای ریز بیشتر می شود و در نتیجه فشار وارد شده از طرف آن ها کمتر می شود و به عبارتی نیروی آن ها به واسطه کاور بدنه دفع می شود.
یکی از خاصیت های جالب بادی فنس این است که در صورت خط و خش دار شدن می توان با گرمای خورشید و یا با استفاده از سشوآر ، خط و خش ها را از بین برد. از دیگر مزایای نصب این پوشش می توان به ، مراقبت از رنگ بدنه در برابر مواد شیمیایی ، باران های اسیدی و همچنین نور خورشید نیز اشاره کرد.