خرید پکیج آموزشی ثبت نام ایران خودرو خرید پکیج آموزشی ثبت نام ایران خودرو
↑
آموزش ثبت نام ایران خودرو

آموزش ترفند های ثبت نام موفق ایران خودرو

  • ورود کاربران
  • عضویت
  • صفحه اصلی
  • فیلم آموزشی
  • خرید اشتراک انجمن
  • انجمن ترفندخودرو
  • اخبار خودرو
  • نمونه ثبت نام موفق
  • سوالات متداول
  • راهنمای سایت
  • پشتیبانی و تماس با ما
    • تماس با ما
    • قوانین و مقررات

واگذاری ایران خودرو و سایپا

واگذاری ایران خودرو و سایپا

اخبار / اقتصادی / واگذاری ایران خودرو و سایپا
واگذاری ایران خودرو و سایپا

336 بازدید

اعضای شورای نگهبان در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا را مغایر با بند «ج» سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی دانسته و آن را غیرقانونی اعلام کرده اند.

اعضای شورای نگهبان در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا را مغایر با بند «ج» سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی دانسته و آن را غیرقانونی اعلام کرده اند.

به گزارش پرشین خودرو، پرونده واگذاری اندک سهام باقی مانده دو خودروساز بزرگ کشور به بخش خصوصی که در ماه های گذشته به نُقل محافل تبدیل شده بود و «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت به دفعات بر واگذاری باقی مانده سهام دولت در این شرکت ها تأکید می‌کرد، با رأی منفی شورای نگهبان بسته شد.

نمایندگان مجلس در طرح «ساماندهی صنعت خودرو» دولت را موظف کرده بودند «در مدت سه سال از لازم الاجرا شدن این قانون با اجرای درست سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، زمینه رقابت پذیری در صنعت خودرو را به گونه ای فراهم کند که تصدی گری دولت خاتمه یافته و دولت فقط اقدام های نظارتی، سیاستگذاری و تنظیم‌گری را انجام دهد».

باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد و در سایپا اندکی بیش از ۱۷ درصد است.

بسیاری کارشناسان خصوصی‌سازی خودروسازان در شرایط جنگ اقتصادی کنونی، آن هم با بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان زیان رسمی را راهکار مناسبی ندانسته و معتقد بودند زمان مناسبی برای انجام این مهم در نظر گرفته نشده است.

در ادامه اما، اعضای شورای نگهبان در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، این واگذاری را مغایر با بند «ج» سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی دانسته و آن را غیرقانونی اعلام کردند.

با توجه به طرح ایراد از سوی شورای نگهبان، به نظر می رسد موضوع واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور با اصول اساسی کشور منافات دارد.

به اعتقاد کارشناسان، دو شرکتی که به تنهایی حدود ۸۰ هزار نفر پرسنل را در دل خود جا داده و زندگی دستکم ۵۰۰ هزار نفر به آنها وابسته است، باید دولت در آنها جایگاهی داشته و سهام ۱۴ درصدی در ایران خودرو و ۱۷ درصدی در سایپا چیزی نیست که بخواهند واگذارش کنند.

لزوم خصوصی سازی واقعی برای رشد صنعت خودرو

در این زمینه، دبیر انجمن قطعه سازان معتقد است: به تجربه ثابت شده که دولت بنگاه‌دار خوبی نیست و اگر خواهان رشد خودروسازی هستیم باید خصوصی‌سازی واقعی در آن انجام شود.
احمد نعمت بخش، گفت: وقتی خصوصی سازی انجام شود، دخالت های دولت به حداقل خواهد رسید و بخش خصوصی بهتر از دولت می تواند در حفظ منافع سهامداران، مصرف کنندگان خودرو و اداره‌کرد شرکت ها عمل کند و نمونه های موفق آن را در خودروسازان بزرگ جهانی شاهدیم.

وی با تاکید بر اینکه با واگذاری اندک سهام باقی مانده دو خودروساز بزرگ کشور موافقم، یادآور شد: شاهدیم هرچند دولت کمتر از ۲۰ درصد در ایران خودرو و سایپا سهم دارد، اما در انتخاب مدیران عامل آنها دخالت کرده و از سوی وزارت صنعت یا سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) انتخاب می شوند.

نعمت بخش تصریح کرد: در کشور مولتی میلیاردرهای زیادی حضور دارند که در بسیاری موارد کارآفرین بودن یا مفسد اقتصادی بودنشان مشخص نیست، بنابراین در واگذاری خودروسازان باید مراقب بود به اهل آن واگذار شود.

وی، مدیران خودرو، گروه بهمن و کرمان خودرو را نمونه های موفق خودروسازان خصوصی در کشور برشمرد که اگر هم امروز با مشکلاتی مواجه شده اند، ناشی از مسائل تحریم ها بوده است.

لزوم اخذ تصمیم اساسی برای خروج خودروسازان از بحران

در این زمینه، یک عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: با توجه به ایراد شورای نگهبان، شاید امکان واگذاری این دو خودروساز در مقطع کنونی فراهم نباشد، اما می‌توان اقدام‌های دیگری به انجام رساند.
امیرحسن کاکایی، معتقد است خصوصی سازی خودروسازان موضوعی است که در دراز مدت به نتیجه می رسد، اما صنعت خودرو در شرایط کنونی با بحران مواجه بوده و نیازمند واکنش یا واکنش هایی سریع است.

وی با اشاره به بحران سال ۲۰۰۸ آمریکا که به جای جای جهان سرایت کرد، خطاب به بانک مرکزی هشدار داد: اگر خودروسازان ایرانی ورشکست شوند، صنعت فولاد، دیگر صنایع و حتی بسیاری بانک های کشور ورشکست خواهند شد.

کاکایی اعتقاد دارد که واگذاری خودروسازان باید در سه مرحله انجام شود، یعنی پس از واگذاری اموال مازاد آنها، باید شرکت های بی ارتباط به خودروسازان واگذار شود و سپس به سراغ ادغام شرکت های اصلی آنها رفت.

وی بیان داشت: به‌طور نمونه شرکت‌های قطعه‌سازی زیادی زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا هستند که می‌توان آنها را واگذار کرد و مدیریت آنها را به بخش خصوصی سپرد.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: در مرحله بعد ادغام شرکت های اصلی مثل سایپا و سایپا دیزل یا ایران خودرو با ایران خودروی خراسان و ایران خودرو دیزل می‌تواند در دستور کار قرار گیرد؛ در این زمینه با وجود اینکه صحبت های زیادی مطرح شده، اما در عمل اقدامی انجام نگرفته است.

وی در عین حال گفت: باید مراقب بود واگذاری ها به اهل آن انجام شود و در این زمینه باید شرایط واگذاری ها را مشخص کرد.

کاکایی اظهار داشت: به نظر می رسد اوضاع صنعت خودرو به تدریج در حالی بحرانی شدن است و باید تصمیمات مهمی در این زمینه در سطح دولت اخذ شود.

وی، تعبیر رئیس کل بانک مرکزی در روزهای گذشته مبنی بر «فشل بودن صنعت خودرو» را ناشی از همین بحران توصیف کرد و گفت: خودروسازی با وجود قیمتگذاری دستوری که عامل اصلی زیاندهی آن است، وارد بحران شده و اکنون فقط با تزریق پول می تواند به حیات خود ادامه دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این شرایط به نظر می رسد بانک مرکزی برای کمک به این صنعت باید یک «بله» یا «خیر» بگوید و واکنش رئیس کل بانک مرکزی نشان داد دولت در این زمینه هنوز به اجماع نرسیده است.

وی اضافه کرد: بیش از یک سال و نیم است که زیان خودروسازان در حال زیادتر شدن است و حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان ایران خودرو و سایپا قابل پیش بینی است، این در حالی است که نقدینگی در این صنعت به پایان رسیده و به تعویق انداختن تصمیم جدی برای رفع این بحران، فقط به تشدید بحران می انجامد.

کاکایی یادآور شد: هر چند با اقدامات انجام شده، تولید قطعه و خودرو افزایش یافته، اما هنوز پول به دست قطعه سازان نرسیده است و مجموعه قطعه سازان نیز از پول تهی شده اند.

وی با بیان اینکه پاسکاری مساله از سوی مسئولان نیز علاج کار نیست، افزود: باید اقدامی در سطح بالاتر انجام شود که حداقل آن آزادسازی قیمت هاست.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: دولت به دلیل قیمتگذاری دستوری خودرو و مطابق قانون، باید بپذیرد که «کمک زیان» به خودروسازان پرداخت کند.

در سطح جهان، وقتی واگذاری شرکت های بزرگ دنبال می شود مجموعه ای از مطالعات فنی، اقتصادی، بازاری و غیره به انجام می رسد، اما در ایران فقط بر روی شرکت ها قیمت می گذارند، در نتیجه در سال های گذشته شاهد بودیم برخی مجموعه ها با قیمت‌هایی فروش رفتند که صاحبان آنها از محل اموال باقی مانده در شرکت توانستند بدهی خود را بپردازند. بر این اساس، در خصوصی سازی پول مطرح نیست، بلکه اهلیت داشتن خریدار و عمل به تعهدات از اهمیت بالایی برخوردار است تا آن صنعت از بین نرود.

برچسب ها :

واگذاری ایران خودروواگذاری سایپا

محصولات ویژه ما

ترفندهای ثبت نام  موفق از ایران خودرو
ترفندهای ثبت نام موفق از ایران خودرو
آموزش ترفندهای  ثبت نام موفق از سایپا
آموزش ترفندهای ثبت نام موفق از سایپا
آدرس پیج اینستاگرام
کانال تلگرام ترفند خودرو
آموزش سایپا
آموزش ایران خودرو
فرمانروای زندگیت باش
طراحی سایت در شیراز

مقالات مشابه

اعلام جدید شرایط فروش ایران خودرو 98/08/19
اعلام جدید شرایط فروش ایران خودرو 98/08/19
مقایسه پژو 405 و پژو پارس
مقایسه پژو 405 و پژو پارس
معرفی دنا  پلاس توربو شارژ
معرفی دنا پلاس توربو شارژ
راه های گرفتن خلافی خودرو
راه های گرفتن خلافی خودرو

کاربران این مقالات را هم پسندیده اند

ورود مشتری با كد كاربری اختصاصی به سايت فروش ايران‌خودرو
ورود مشتری با كد كاربری اختصاصی به سايت فروش ايران‌خودرو
جزئیات جدیدی از تیبا ۲ پلاس سایپا منتشر شد
جزئیات جدیدی از تیبا ۲ پلاس سایپا منتشر شد
جزئیات جدید از رانا پلاس
جزئیات جدید از رانا پلاس
قیمت جدید و مصوب محصولات ایران خودرو اعلام شد – اردیبهشت ۹۹
قیمت جدید و مصوب محصولات ایران خودرو اعلام شد – اردیبهشت ۹۹

نظر شما درباره این مطلب

دوست گرامی، برای ثبت نظر خود، ابتدا باید در سایت ثبت نام نمایید و یا با نام کاربری و کلمه عبور خود وارد شوید.

نظرات کاربران

    برای این مطلب تاکنون نظری ثبت نشده است.

تماس با ما

کاربر گرامی، لطفاً در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهامی، پیش از ارسال ایمیل یا تکمیل فرم زیر با ترفند خودرو ، بخش پرسش‏های متداول را ملاحظه فرمایید و در صورتی که پاسخ خود را نیافتید، برای ما ارسال پیام بفرستید .

ایمیل پشتیبانی : support@tarfandkhodro.ir

ایمیل مدیریت : info@tarfandkhodro.ir

کانال تلگرام: t.me/tarfandkhodro_ir

آیدی اینستاگرام: intagram.com/tarfandkhodro

نماد اطمینان زرین پال

ترفند خودرو ، در یک نگاه

  • اطلاع رسانی از آخرین بخش نامه های فروش خودرو سایت ایران خودرو

  • آخرین خبر های آمار تولید انواع ماشین های داخلی

  • آخرین تغییرات قیمت محصولات ایران خودرو

  • فیلم آموزش کامل ترفند های ثبت نام سایت ایران خودرو

  • مقالات مربوط به خودرو و آخرین اخبار روز کشور در زمینه خودرو

سایپا خرید سایپا ایران ایرانخودرو ایران خودرو ترفند ترفندسایپا ترفند سایپا ترفندایرانخودرو ترفند ایران خودرو ترفندثبتنام ترفند ثبت نام ترفند ثبت نام سایپا ترفند ثبت نام ایران خودرو saipa irankhodro iran khodro ikco آموزش ثبت نام آموزش ثبت نام ایران خودرو آموزش ثبت نام سایپا قلق ثبت نام ایران خودرو ترفندخودرو ترفند خودرو ثبت نام خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا ثبت نام تضمینی خودرو راهنمای ثبت نام در سایت سایپا نحوه ثبت نام اینترنتی سایپا آموزش ثبت نام پیش فروش خودروهای سایپا ثبت نام سایت سایپا نحوه ثبت نام ایران خودرو و سایپا نحوه ثبت نام ایران خودرو فیلم نحوه ثبت نام ایران خودرو جدیدترین ترفند ثبت نام اینترنتی ثبت نام ایران خودرو فوری ترفندهای نحوه ثبت نام ایران خودرو ترفندهای نحوه ثبت نام سایپا ثبت نام موفق سایپا ثبت نام موفق ایران خودرو ترفندهای ثبت نام موفق در سایت ایران خودرو ترفندهای ثبت نام موفق در سایت سایپا ماشین با ما فیلم آموزشی ترفندهای ثبت نام موفق در سایت ایران خودرو فیلم آموزشی ترفندهای ثبت نام موفق در سایت سایپا فیلم آموزش ثبت نام ایران خودرو فیلم آموزش ثبت نام سایپا
  • فروشگاه
  • انجمن
  • سوالات متداول
  • قوانین و مقررات
  • تماس با ما

© تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سایت ترفندخودرو است.

طراحی و بهینه سازی : سیرن