ماجرای 207 به آن سالی برمیگردد که ایرانخودرو با کمک شریک فرانسویاش اقدام به تولید نسخهای جدید از 206 در ایران نمود اما از شانس بد ایرانخودرو تحریمهای جدیدی بر صنعت خودروسازی کشورمان وضع و باعث شد تا 207 از بازار ایران خداحافظی کند. 207 چند سالی از بازار ایران دور ماند تا این که بعد از برجام، پژو به سبب بدقولیاش خط تولید 207 را در ایران دوباره راهاندازی کرد و تولید آن را نیز برای همیشه بر عهده ایرانخودرو گذاشت.
همانطور که میدانید دلیل محبوب این خودرو در طی این سالها بیدلیل نبوده و قطعاً این خودروی مزایای دارد که آن را به اتومبیلی پرفروش تبدیل کرده است.
یکی از مهمترین مزایای این خودرو طراحی بدنه زیبا و جذاب بوده که 207i را به خودرویی متفاوت تبدیل کرده است. در طراحی نمای جلو 207 جدید چراغهای لنزدار با LED و آرم بزرگ پژو دیده میشود که در کل حالت تهاجمی و در عین حال دوستداشتنی را برای این خودرو به وجود آورده است. در نمای جانبی و عقب خودرو نیز گرچه تغییرات به اندازه قسمت جلو نیست ولی باز هم بروزرسانیهایی صورت گرفته که چهره مدرنتری را به 207 میدهد. آینههای جانبی جدید و رینگهای آلومینیومی 14 اینچ در نمای جانبی و نوارهای نئونی C شکل داخل چراغهای عقب از نکات دیگر طراحی بیرونی 207i هستند.
زیبایی این خودرو فقط به نمای بیرونی آن مربوط نمیشود و در طراحی داخلی این خودرو نیز سعی شده تا به سبک 206 با استفاده از صفحه نمایشگر لمسی و طرح جدید فرمان حس بروز بودن به مشتری القا شود. فرمان این خودرو به کلیدهای کنترلی نیز مجهز بوده و میتوان سیستم صوتی، کروز کنترل و تلفن همراه را با آن میتوان تنظیم کرد.
207 جدید از پیشرانه نام آشنای TU5، یار و همدم قدیمی ایران خودرو، استفاده میکند که در طی این سالها میان تعمیرکاران به خوبی جا افتاده و در بازار به کممصرف بودن و کماستهلاکی معروف است. موتور TU5 چهار سیلندر بوده و 1.6 لیتر حجم دارد. این پیشرانه قادر به تولید 105 اسببخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 142 نیوتنمتر گشتاور در 4000 دور بوده که برای خودرویی در حد و اندازه 207 بسیار مناسب است.
این خودرو با دو گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی به فروش میرسد که میزان مصرف سوخت این خودرو در نمودار ترکیبی در نسخه دنده دستی برابر با 6.9 لیتر بر هرصد کیلومتر و در نسخه دنده اتوماتیک برابر با 7.1 کیلومتر در پیمایش مسیرها طبق اعلام رسمی سازنده بوده و باعث شده 207 خودرویی کممصرف هم در جاده و هم داخل شهر باشد. شتاب صفر تا صد نیز با توجه به قدرت بالای موتور و وزن کم، در نمونههای دندهای و اتوماتیک بین 11 تا 13 ثانیه است. از دیگر نقاط مثبت این خودرو هم میتوان به فرمانپذیری مناسب و عملکرد مناسب ترمزها اشاره کرد.
با توجه به استقبال روز افزون مشتریان از خودروهای آپشنال، ایرانخودرو سعی کرده تا برای 207i امکانات و تجهیزات نسبتاً مناسبی در نظر بگیرد تا در جدال با رقبای چینی عقب نماند. 207i به امکاناتی نظیر 2 عدد ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو و عقب دیسکی با سیستم خنک شونده، فرمان هیدرولیک به همراه کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC )، تهویهی خودکار، پورت USB، پخش دی وی دی، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل کابین، آینه های جانبی برقی هم رنگ بدنه، ایموبلایزر، چهار شیشه برقی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، رینگ آلومینیمی، دوربین دید عقب، کروز کنترل و … مجهز بوده و در کل میتواند انتظارات یک مشتری را عادی را برآورده سازد.
همان طور که اشاره شد 207 نسخه فیسلیفت 206 محسوب میشود و با توجه به کسب 4 ستاره ایمنی توسط 206 در تست سال 2000 میلادی EURO NCAP میتوان به امنیت آن نسبت به رقبایی که حتی در هیچ تستی شرکت نکردهاند امیدوار بود.
علاوه بر این پژو 207 در سال 2006 میلادی در موسسه تست تصادف استرالیا ANCAP شرکت کرده و موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده است.
در موقعی که بسیاری از خودروهای چینی با مشکل کمبود و گرانی قطعات دست و پنجه نرم میکنند، 207 به لطف اشتراکات بسیار خود با سایر محصولات این شرکت از این جنبه مشکلی ندارد و تامین قطعات آن به راحتی صورت میپذیرد. اگر با مشکلی مواجه شوید و نیاز به قطعهای داشته باشید میتوانید به سادگی و با مراجعه به نمایندگیهای قطعات و یا فروشگاههای مربوطه قطعه مورد نظر خود را خریداری کنید.