رنو تندر پلاس اتوماتیک
خودروی «رنو تندر پلاس» (Renault Tondar Plus) در حقیقت همان فیس لیفت یا مدل تغییر ظاهر داده شدهی مدل «ال 90» است که سالها در داخل کشور توسط شرکت پارس خودرو و ایران خودرو تولید میشد. رنو تندر در واقع نسل اول رنو لوگان یا داچیا لوگان است که در سال 2009 برای اولین بار به بازار جهانی عرضه شده بود. از جمله تغییرات ظاهری که در مدل تندر پلاس می توان دید تغییراتی در چراغهای جلو و عقب، جلو پنجرهی کشیده تر به همراه زه استیل در بالای آن، دستگیرهها و زههای همرنگ بدنه است. وقتی فضای داخلی تندر پلاس را بررسی میکنیم متوجه تفاوتهای زیادی نسبت به مدل قبلی میشویم که در این مدل فرمان، رودری ها، صندلیها و داشبورد خودرو کاملا تغییر یافته و خیلی بیشتر شبیه به رنو ساندرو شده است. از نظر فنی میتوان گفت که تندر پلاس با مدل معمولی هیچ تفاوتی ندارد و از یک پیشرانه چهار سیلندر خطی به حجم دقیق 1600 سیسی بهره میبرد که قادر به تولید توانی معادل 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه و گشتاوری معادل 140 نیوتنمتر در 3750 دور بر دقیقه است. این قدرت در تندر پلاس دندهای توسط یک گیربکس دستی پنج دنده و در مدل اتوماتیک توسط گیربکس اتوماتیک چهار دنده به چرخهای جلو منتقل میشود. مصرف سوخت این خودرو در مدل دستی 5.6 لیتر در خارج شهر، 9 لیتر در داخل شهر و حدود 6.9 لیتر در حالت ترکیبی و در مدل اتوماتیک 6.6 لیتر در خارج شهر، 11.1 لیتر در داخل شهر و 8.3 لیتر در حالت ترکیبی است. از لحاظ امنیت میتوان گفت که خودروی تندر پلاس در بین خودروهای داخلی در جایگاه خوبی قرار میگیرد و سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، 4 ستارهی ایمنی را به این خودرو اختصاص داده است. در کل میتوان گفت خرید خودروی تندر پلاس انتخاب سنجیدهای برای خانوادههایی است که به دنبال خودرویی با کیفیت و با سطح ایمنی قابل قبول هستند.
نمای جلوی تندر پلاس از طراحی متفاوتی در قسمت چراغها، سپر و جلوپنجره بهره میبرد. جلوپنجرهی این مدل شباهت زیادی به رنو ساندرو دارد و علاوه بر این یک نوار کرومی هم در قسمت بالای جلوپنجره به کار برده شده که مشابه آن را بر روی درب صندوق عقب هم میتوان دید. در نمای جانبی، دستگیرههای درب خودرو و ضربهگیرها همرنگ بدنه شدهاند و ظاهر یکدستی را خلق کردهاند. در قسمت پشت خودرو علاوه بر تغییر ظاهر چراغها، شاهد یک برآمدگی در بالای درب صندوق عقب هستیم که از دو طرف تا چراغها امتداد پیدا کرده است. یکی از قسمتهای عجیب این بخش جایگاه چراغ پروژکتور است که بر روی لبهی پایینی سپر عقب قرار گرفته و تقارن ظاهری این قسمت را به هم زده است.
تندر 90 پلاس از پیشرانهی 1.6 لیتری K4M با آرایش چهار سیلندر خطی و 16 سوپاپ بهره میبرد که دارای حداکثر قدرت خروجی 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه و سقف گشتاور 140 نیوتنمتر در 3750 دور بر دقیقه است. این مدل در دو تیپ با گیربکس 5 سرعتهی دستی و گیربکس چهار سرعتهی اتوماتیک عرضه میشود که صرفاً با تکیه بر اعداد و ارقام، مدل دستی از نظر عملکرد و مصرف سوخت برتری محسوسی دارد.