ایران خودرو در طرح فروش فوقالعاده مهرماه مرحله 24 خود 4 خودرو را عرضه کرده است. اختلاف قیمت این خودروها با بازار آزاد به گونهای است که خریدار ظرف سه ماه تا موعد تحویل ماهانه ۴۵ میلیون تومان سود میکند.
بیست و چهارمین مرحله فروش فوقالعاده ایران خودرو از روز سه شنبه 20 مهرماه 1400 به مدت سه روز آغاز شده است. در این طرح فروش فوقالعاده 4 خودروی پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشهای، رانا پلاس، دنا پلاس اتوماتیک و پارس بنزینی عرضه میشود.
در این طرح فروش فوقالعاده هم مانند دفعات قبل، اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروها به شکلی است که برندگان این طرح، ظرف سه ماه حداقل 90 میلیون تومان سود میکنند.
ماجرا این است که قیمت بازار و کارخانه 4 محصولی که در طرح فروش فوقالعاده شهریور ایران خودرو عرضه میشود حداقل 90 میلیون تومان با آزاد فرق دارد. با توجه به مهلت سه ماهه تحویل این سه خودرو، میتوان گفت برندگان این دوره هم مانند دورههای گذشته ماهانه 30 میلیون تومان سود میکنند.
سودی که در هیچ بازار و سرمایهگذاری دیگری نمیتوان به دست آورد. مگر خرید و برنده شدن خودرو در طرح فروش فوقالعاده خودروسازان!
قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشهای ۲۱۶ میلیون تومان است. در حالی که قیمت بازار آزاد پژو 207 حدود 335 میلیون تومان است. این یعنی قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ حدود 119 میلیون تومان ارزانتر از بازار آزاد است. اگر فردی در این فروش فوقالعاده بتواند برنده پژو ۲۰۷ شود، ظرف سه ماه 119 میلیون تومان سود کرده است.
قیمت کارخانه پژو پارس هم 140 میلیون تومان است. در حالی که قیمت بازار آزاد این خودرو حدود 280 میلیون تومان است. این یعنی قیمت کارخانه این خودرو حداقل 140 میلیون تومان ارزانتر از بازار آزاد است. برنده خودرو پژو پارس در دی ماه این خودرو را تحویل میگیرد و مقایسه قیمت پرداخت شده با بازار آزاد به این معناست که ماهانه 46 میلیون تومان سود نصیب برندگان پژو پارس می شود.
در این طرح فروش فوقالعاده قیمت کارخانه رانا پلاس حدود 180 میلیون تومان است. قیمت بازار آزاد این محصول هم حدود 270 میلیون تومان است. این یعنی رانا پلاس 90 میلیون تومان ارزانتر از بازار آزاد است. بر این اساس برنده این خودرو هم ماهانه 30 میلیون تومان سود میکند.
در این طرح، خودرو دنا پلاس اتوماتیک نیز با قیمت 390 میلیون تومان عرضه میشود که قیمت بازار نیز حدود 460 میلیون تومان است و پایین ترین سود را در این طرح فروش خواهد داشت.
بسیاری معتقدند که قیمت واقعی خودرو قیمت کارخانه آن است و قیمتها در بازار آزاد افزایش یافته است، اما در هر صورت فروش فوقالعاده و قرعهکشی برای خرید خودروی کارخانهای نوعی توزیع رانت محسوب میشود. البته این نوع ادبیات شاید تلاشی باشد برای آزادسازی قیمت ها از مبدا، تلاشی که نتیجه آن در نهایت به ضرر مردم است. و دیگر همان مصرف کننده واقعی هم باید با قیمت بسیار بالا خودرو خود را در بازار یا از کارخانه تهیه کند. بهتر است تلاش شود قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود نه قیمت کارخانه را به بازار، البته بارها بارها این پیشنهاد داده شده است که در فرایند قرعه کشی مبلغی را از ثبت نام کنندگان دریافت کنید تا این حجم از تقاضای کاذب شانس را برای مصرف کنندگان واقعی پایین نیاورد.